Banken blijven achter op ‘mobilisering’
— 15 augustus 2014Banken doen te weinig met het feit dat de consument steeds meer gebruikmaakt van de mobiele telefoon. Dat blijkt uit onderzoek van Virtual Affairs onder zeven Nederlandse banken. Banken lopen daardoor achter op het gebied van mobile klantwerving.
Hoewel banken de afgelopen jaren veel geïnvesteerd hebben in onder andere mobiele applicaties, zijn ze de website ‘vergeten’, zo stelt softwarebedrijf Virtual Affairs. Het bedrijf heeft onderzocht in hoeverre zeven Nederlandse banken – ABN Amro, ASN Bank, ING, Knab, Rabobank, SNS Bank en Triodos – hebben ingespeeld op de behoefte van de consument. Daarbij is gelet op het gehele proces van oriënteren tot daadwerkelijk klant worden.
Kansen missen
Het onderzoek toont aan dat de meeste banken het niet goed doen als het gaat om ‘mobilisering’. “Omdat nieuwe klanten zich steeds meer via hun smartphone oriënteren, missen banken hierdoor nieuwe klanten”, zo stelt Daniel Ogertschnig, consultant Online Marketing bij Virtual Affairs. Alleen ABN Amro heeft een full responsive website. Rabobank, ING en SNS Bank hebben wel een mobiele site, maar deze fungeert onvoldoende; klanten kunnen er moeilijk of in beperkte mate contactgegevens vinden en er is geen link naar de mobiel bankieren app of reguliere website. Bij ASN, Knab en Triodos moet de consument het doen met de reguliere website.