Banken verliezen vertrouwen van klant door fintech
— 22 april 2015Australische banken verliezen steeds meer het vertrouwen van de klanten, nog maar de helft zegt een positieve ervaring te hebben met hun bank. Grote boosdoener is de fintech-industrie, die vooral de zogenaamde y-generatie beïnvloedt.
Niet iedereen is tevreden met de groei van de fintech, de jonge bedrijven jagen steeds meer op niches van de financiële sector en halen de banken links en rechts in. In Australië blijkt uit het World Retail Banking Report 2015 van consultancybureau Cap Gemini en bankgroep Efma dat de fintech-industrie een grote invloed heeft op de tevredenheid van de lokale bevolking over de relatie met hun bank.
Canada het best
Niet alleen in Australië zijn er steeds meer mensen die opteren om van bank te wisselen, ook in andere regio’s ziet men duidelijk een daling in het vertrouwen. Australië zakte van de derde naar de zesde plaats op de ranking, net achter de Verenigde Staten. De Canadese banken scoren erg hoog en kapen de eerste plaats weg op de ranking.
Y-generatie
De meest wantrouwige klanten komen vooral uit de jongerengeneratie, de generatie Y. Deze generatie is opgegroeid met de technologische evolutie en blijkt dus sneller geneigd te zijn om van bank te switchen. Bij deze jonge generatie zijn online banken, zoals BinckBank, Knab en Keytrade, erg populair. De traditionele banken kiezen vaak ook voor campagnes die het imago moeten ‘verjongen’ om zo de aandacht van jongeren terug te winnen. BNP Paribas introduceerde bijvoorbeeld HelloBank onder de slogan ‘The bank for people on the go’, waarmee ze een antwoord zoeken op de dalende cijfers bij jongeren.
Morgen worden de volledige cijfers vrijgegeven van het World Retail Banking Report 2015