Innovaties in de financiële sector | FinanceInnovation
advert

Aruba Bank introduceert vernieuwde digital banking-omgeving op de Antillen

Op 14 september heeft Aruba Bank een geheel vernieuwde digital banking-omgeving voor haar retailklanten gelanceerd. De bestaande bankomgeving onderging een transformatie naar een moderne, digitale, klantgerichte en veilige klantbediening.

Digitale optimalisatie
Aruba Bank is bezig met een groot programma voor de optimalisatie van haar digitale klantbediening voor zowel particuliere als zakelijke klanten. En dat gaat verder dan alleen de vernieuwing van de website. Het is een complete make-over van zowel de klantbeleving als de interne processen. Het programma omvat een omvangrijke digitalisering van de mid-office en werkprocessen binnen de bank. Marc Kwaad, Executive Director Technology and Innovations Aruba Bank: “We hebben een stap in de tijd gezet. We wilden onze processen veel meer automatiseren en optimaliseren en creëerden een moderne portal voor onze klanten én een systeem voor het verwerken van onze klantinformatie. Dat past bij deze tijd. Ons doel is dat we de klant een volledig digitale ervaring kunnen bieden zonder de expliciete noodzaak dat klanten fysiek naar ons toe moeten komen. Zo kan iemand online klant worden, diverse bankzaken zelf regelen en bankieren via een mobiele app.”

Voor de realisatie van de vernieuwde banking-omgeving werd nauw samengewerkt met Five Degrees. Virtual Affairs was verantwoordelijk voor de realisatie van de publieke site, de gesloten klantomgeving en de mobile banking apps voor iOS en Android. Dit alles op basis van BankingRight, het moderne frontend- en mobiele platform dat Virtual Affairs voor retailbanken heeft ontwikkeld en dat zowel particuliere als zakelijke bancaire klanten een complete online beleving biedt. Kwaad: “Met BankingRight is in relatief korte tijd de basis gelegd voor een door Aruba Bank gewenste moderne en digitale klantbeleving, waarbij user experience, veiligheid en een korte time-to-market centraal staan. In 2017 zal Aruba Bank een volgende stap zetten door de online ervaring van zakelijke klanten te optimaliseren.”

Introductie mobile banking op de Nederlandse Antillen
Modern digitaal bankieren op basis van een mobiele applicatie is op de Antillen nog een relatief nieuwe manier van zakendoen met zowel particuliere als zakelijke klanten. Men is nu nog gewend aan voornamelijk persoonlijk en fysiek contact. Kwaad: “We willen duidelijk laten zien dat we echt een stap maken als organisatie. Wij werken niet meer met ouderwetse systemen; alles is state-of-the-art. We zijn niet voor niets de grootste en meest innovatieve bank van het eiland. Daar hoort die verwachting ook bij.”

Robin Peters, CEO bij Virtual Affairs vult aan: “Aruba Bank zet grootse stappen, zeker op het gebied van mobile banking. De nadruk is gelegd op een optimale digitale ondersteuning van de fysieke kanalen, dus het is zeker geen vervanging van het belangrijke persoonlijke contact. Deze stap biedt klanten een betere keuzevrijheid en meer mogelijkheden om via meerdere kanalen met Aruba Bank contact te hebben en zaken te doen. De klantbediening is verder verbeterd en de oplossing biedt Aruba Bank veel mogelijkheden om relevanter en persoonlijker met haar klanten te interacteren. We kunnen dan ook niet wachten om de online bediening van zakelijke klanten te gaan oppakken, nu we het project rondom de particuliere klant hebben afgerond. Het is echt een visitekaartje dat Aruba Bank afgeeft, waarbij klanten een Tier 1 online en mobiele ervaring wordt geboden!”

White label opzet
Bij de implementatie van BankingRight voor Aruba Bank is in de basis rekening gehouden met de wensen voor een ‘white label’-opzet, zodat in de (nabije) toekomst financiële producten en diensten voor andere Aruba Bank-labels en/of doelgroepen uitgerold kunnen worden. Peters: “Met de lancering van BankingRight voor Aruba Bank is de flexibiliteit van ons product bewezen en hebben we gezamenlijk met Five Degrees, KPMG en natuurlijk met Aruba Bank gewerkt aan het verrijken van onze propositie, vooral als het gaat om een internationale banking-functionaliteit. Wij hebben een product geïmplementeerd in een geografische regio waarin we als bedrijf vooralsnog niet fysiek aanwezig zijn. Daarmee onderstrepen we dat onze klanten in principe overal kunnen zitten en we samen met klanten en partners efficiënt kunnen samenwerken.”

Over de schrijver

Redactie

Dit artikel is geschreven door één van de redacteuren van FinnanceInnovation.nl . Wij zijn dagelijks op zoek naar nieuws en achtergronden over innovaties in de financiële sector. Volg @FinanceInno om op de hoogte te blijven!

Related Articles