Apple Pay weer geblokkeerd voor Nederlandse ‘Bunqers’
— 22 maart 2018Een paar uur konden Nederlandse klanten van Bunq betalen via Apple Pay, maar toen blokkeerde Apple de toegang weer voor alle Nederlandse Bunq-gebruikers. Het omweggetje was listig, maar werd al snel doorzien.
Alleen Bunq-gebruikers in Spanje en Italië kunnen op dit moment gebruikmaken van de service Apple Pay. Hoewel Nederlandse klanten van Bunq deze mogelijkheid óók graag zouden hebben, is dit momenteel nog niet mogelijk: simpelweg omdat Apple nog geen interesse heeft in de Nederlandse betaalmarkt. Eventjes was het wél mogelijk, maar Apple blokkeerde de omweg die Bunq had verzonnen al snel, waardoor het Nederlandse Bunq-klantenbestand opnieuw geduld moet hebben.
Het zit zo: Bunq-gebruikers in Italië en Spanje kunnen op dit moment wel gebruikmaken van Apple Pay als betaalservice. Tip van Bunq aan alle Nederlandse ‘Bunqers’: zet de landinstellingen van je mobiele telefoon om naar één van deze twee Zuid-Europese landen en je kunt ook betalen via je iPhone. Deze list bleek te werken.
Geblokkeerd
Helaas voor de Nederlandse klanten van Bunq had Apple al gauw door wat er aan de hand was en werd deze omweg door hen direct buiten werking gesteld. Nederlanders die de landinstellingen van hun telefoon voor die tijd hadden veranderd, kunnen voorlopig nog wel gebruikmaken van de dienst, maar eenieder die nu besluit om hiermee aan de slag te gaan krijgt de payment service van Apple niet als betaalmogelijkheid te zien. De vraag is logischerwijs hoelang Nederlanders hun telefoon inderdaad op Italiaans of Spaans willen laten staan.
Wanneer Apple Pay wél als betaalservice voor Nederlandse klanten van het technologieconcern beschikbaar komt is onduidelijk. Zij die met behulp van hun iPhone, iPad, Apple Watch of MacBook willen betalen kijken jaloers naar o.a. Denemarken, Zweden en Finland, waar dit wél al mogelijk is.