Amerikaanse banken richten zich te weinig op jongeren
— 9 januari 2015Amerikaanse banken moeten hun online en mobiele services uitbreiden. Gebeurt dit niet, dan zullen zij een grote groep klanten kwijtraken aan nieuwe, meer persoonlijke en meer geavanceerde fintech-initiatieven.
Dit is de conclusie van een rapport van BBVA Compass, een van de grootste Amerikaanse banken. Het gaat om Amerikaanse jongeren tussen de 18 en 34 jaar. Deze groep is volgens het rapport de generatie Amerikanen die het meest geïnteresseerd is in nieuwe technologieën. Daarnaast hebben zij ook de meeste kennis over deze onderwerpen. Het gaat in totaal om 75 miljoen Amerikaanse jongeren.
Nieuwkomers
Econoom Marcial Nava van BBVA Compass, verklaart tegenover Finextra dat het grootste gevaar voor de banken een combinatie is van nieuwe spelers op de financiële markt en jongeren die geen financiering kunnen krijgen. Deze jongeren hebben veelal een grote studieschuld opgebouwd. Door deze schuld kunnen zij geen toegang krijgen tot bepaalde financiële middelen zoals een creditcard of een hypotheek. Aan de andere kant zijn er initiatieven zoals online valuta’s en crowdfundingprojecten die voor deze jongeren een uitweg kunnen bieden. “Een groot aantal jong volwassenen eist niet alleen financiën van de bank, maar ook advies over hun financiële leven. Als banken deze veranderingen niet omarmen, dan doen andere ondernemingen het wel”, aldus Nava.
Oplossing
Volgens het rapport moeten banken zich naast hun online en mobiele services meer gaan richten op advies geven en het helpen van jongeren met het beheren van hun financiën. Daarnaast moeten banken meer jongeren in dienst nemen en meer feedback verwerken die verworven wordt vanuit deze generatie. Echter, hedendaagse banken zijn zo gestructureerd en groot dat zij nooit kunnen leiden op het gebied van innovatie. Vandaar dat banken voor deze zaken een speciale divisie moeten oprichten zegt Nava. Deze divisies kunnen losser en vrijer handelen.
BBVA Compass
Zelf heeft de bank al eerder actie ondernomen om het contact te behouden met de jongere generatie. Vorig jaar investeerde BBVA 117 miljoen dollar in een fintech startup genaamd Simple. Deze startup richt zich op jonge Amerikanen en op de vraag hoe zij hun geld het best kunnen managen.