Innovaties in de financiële sector | FinanceInnovation
advert

Alpina opent deuren voor doven en slechthorenden

Alpina is de eerste financiële dienstverlener die bereikbaar is voor doven, slechthorenden en mensen met een spraakbeperking. Dat kan via Tolkcontact Telefonie van Berengroep. Alpina hoopt het leven van de doelgroep hiermee te vergemakkelijken. Marc Diks van Alpina: ‘Wij hebben inclusie en innovatie hoog in het vaandel staan. Daarnaast wil Alpina al haar klanten gewoon goed bedienen. Online, aan de telefoon of dichtbij en persoonlijk in de winkel.’

Doven en slechthorenden die klant zijn of willen worden bij Alpina kunnen telefonisch contact opnemen met het bedrijf op de manier waarop zij dat willen: in gebarentaal, spraak of tekst. Met één knopdruk op de Alpina-website en zonder extra kosten bellen ze via een tolk, gebarentaal of met tekstondersteuning naar de financiële dienstverlener.

Beperkingen

Mensen die doof of slechthorend zijn en mensen met een spraak- of taalbeperking hebben volgens de wet recht op een gelijkwaardige behandeling. Toch lopen doven en slechthorenden in de praktijk dagelijks tegen beperkingen aan. Denk aan een intercom bij de deur of een uitlegvideo op YouTube. Maaike van der Hagen van Berengroep is dan ook blij dat een grote partij als Alpina de samenwerking heeft gezocht. De Berengroep wil bijdragen aan een samenleving die toegankelijk is voor doven, slechthorenden en mensen met een spraak- of taalbeperking. Ze hoopt dat meer bedrijven en organisaties zich aansluiten. 

Inclusie

Volgens Van der Hagen is de maatschappelijke discussie over inclusie en toegankelijkheid nog relatief jong. ‘De wet die de Nederlandse Gebarentaal erkent, is bijvoorbeeld pas in 2021 ingevoerd ondanks een jarenlange lobby van onze kant.’ De corona-uitbraak en de roep om een tolk tijdens de persconferenties gaven het laatste zetje naar de wetsinvoering, vermoedt Van der Hagen. 

Alpina verzorgt bemiddelings- en adviesdiensten op het gebied van verzekeringen, hypotheken, financiële planning, pensioenen en makelaardij voor particuliere en zakelijke klanten. Het bedrijf wil cliënten helpen onbezorgd te wonen, ondernemen en leven. Alpina doet dat door financiële zekerheid te bieden met een compleet pakket aan diensten en producten. De financiële dienstverlener is onderdeel van de Alpina Group, een adviesbedrijf met meer dan 80 vestigingen in Nederland en België. Het heeft ruim 2.000 medewerkers en is serviceprovider voor meer dan 3.000 zelfstandige adviseurs. 

Over de schrijver

Redactie

Dit artikel is geschreven door één van de redacteuren van FinnanceInnovation.nl . Wij zijn dagelijks op zoek naar nieuws en achtergronden over innovaties in de financiële sector. Volg @FinanceInno om op de hoogte te blijven!