Innovatief serviceabonnement opsteker voor financiële dienstverleners
— 28 juli 2014Het afsluiten van een serviceabonnement bij het afsluiten van een hypotheek wordt steeds populairder. Uit onderzoek dat in opdracht van de AFM is uitgevoerd, blijkt dat 1 op de 5 mensen kiezen voor deze financiële innovatie. De voornaamste reden dat mensen bij hun hypotheek een serviceabonnement nemen, is dat het hun een veilig gevoel geeft.
Sinds anderhalf jaar mogen hypotheekverstrekkers geen provisie meer ontvangen wanneer ze een hypotheek voor iemand afsluiten. Daarom proberen de financiële dienstverleners in de hypotheeksector hun diensten en producten te innoveren. De mogelijkheid om een serviceabonnement te nemen is één van deze innovaties, waarbij de klant periodiek een vast bedrag betaalt. Eventueel hypotheekadvies is dan goedkoper of gratis.
Positieve geluiden nemen toe
In het derde kwartaal van 2013 voerde GfK Panel Services een vergelijkbaar onderzoek uit. Toen zag de helft van de ondervraagden het nut van een serviceabonnement niet in. Uit de resultaten van het onlangs uitgevoerde onderzoek bleek dat dit percentage was opgelopen richting de 67 procent. De AFM heeft niet bekendgemaakt of dit er voor heeft gezorgd dat er ook daadwerkelijk meer serviceabonnementen zijn verkocht.
De zelf-uitzoekers
De voornaamste reden voor mensen om geen serviceabonnement te nemen, is dat ze er vanuit gaan dat ze zelf relevante informatie kunnen opzoeken. Tegenwoordig is er online veel financiële informatie te vinden, en voor sommige mensen blijkt dit genoeg. Een andere reden om niet voor een servicecontract te kiezen, is dat mensen pas willen betalen wanneer ze daadwerkelijk om advies vragen. Bij een serviceabonnement worden er ook maandelijkse kosten in rekening gebracht wanneer er geen advies wordt gevraagd.