Afmelden van PSD2-diensten is nog lastig
— 14 februari 2018Dat consumenten met slechts een vinkje én toestemming vanuit de eigen digitale bankomgeving betaalrekeninginformatie kunnen laten delen met andere partijen is vernieuwend en vooruitstrevend. Maar het feit dat afmelden voor de PSD2-diensten een stuk meer werk oplevert dan het toestemming geven, is dat (nog) niet.
Hoewel Nederland later volgt, is de Payment Service Directive 2 (PSD2) in verschillende Europese landen inmiddels van kracht. Met deze nieuwe richtlijn kunnen consumenten hun banken verplichten om betaalrekeninginformatie met andere partijen te delen. Dit maakt het voor consumenten mogelijk om van andere betaal- en rekeningdiensten gebruik te gaan maken.
Toestemming geven aan de bank om rekening- en betaalgegevens te delen met andere diensten is eenvoudig: bij de dienstverlener vinkt de klant aan dat deze partij toestemming krijgt om zijn of haar gegevens in te zien, terwijl op de persoonlijke digitale bankomgeving moet worden aangegeven dat data gedeeld mag gaan worden.
“Schoonheidsfout”
Maar afmelden: dat blijkt een lastiger verhaal, zo kwam naar voren tijdens een bijeenkomst die De Nederlandsche Bank (DNB) organiseerde. Juridisch gezien is dit nog niet dichtgetimmerd, waardoor klanten er nu nog actief zelf achteraan zullen moeten gaan. Een “schoonheidsfout”, zo omschreef Maarten Gelderman, directeur Toezicht Nationale Instellingen bij DNB, dit gegeven.
Vermoedelijk heeft de Nederlandse bankensector nog tot het voorjaar van 2018 om dit probleem te tackelen. Het ministerie van Financiën verwacht dat de PSD2-regelgeving dan ook in Nederland zal worden ingevoerd.