AFM: Robo-advies interessant, maar niet voor iedereen
— 7 december 2017“Kan innovatie de toegankelijkheid van financieel advies vergroten?” Dat was de hoofdvraag van een eerste ‘ronde tafel’, georganiseerd door de AFM. Aanwezig waren vertegenwoordiger van banken, verzekeraars en tussenpersonen die binnen ‘hun’ financiële sector willen innoveren. Gerobotiseerd advies heeft de toekomst, maar is niet voor álle consumenten interessant, zo was de conclusie.
Toezichthouder Autoriteit Financiële Markten (AFM) organiseerde op 24 november jongstleden een eerste bijeenkomst met innovatieve partijen binnen de financiële sector. Banken, verzekeraars en tussenpersonen waren aanwezig om te bespreken wat de invloed van gerobotiseerd advies gaat zijn op de werkzaamheden van financieel adviseurs en de kwaliteit van geleverd advies aan de klanten. De aanwezige partijen zijn het erover eens dat roboadvies een mooie toevoeging is aan het pallet van adviesmogelijkheden waar de adviseur al over beschikt. Naast digitale adviesportalen kan ook een robot een deel van het advieswerk op zich nemen.
Empathie
Voor een constante stroom aan laagdrempelig advies kunnen adviesrobots een uitkomst zijn. De kosten zijn lager vergeleken met een fysieke adviseur, terwijl robo-advies ook qua toegankelijkheid laagdrempeliger is. Een probleem voorleggen aan een robot is voor klanten toegankelijker dan een vraagstuk voorleggen aan een mens van vlees en bloed, zo luidde de opinie.
Maar niet bij ieder vraagstuk of elke klant gaat robo-advies geschikt zijn, zo concludeerde de AFM aan de hand van de bijeenkomst. Bij impactvolle financiële beslissingen blijft aan de kant van de klant de behoefte aan menselijk contact bestaan, zo verwachtten veel aanwezigen. Aan de kant van de adviseur bestaat de verwachting dat complex advies, zeker op dit moment, lastig valt te digitaliseren, omdat er zoveel zaken moeten worden meegenomen en een grote verscheidenheid aan factoren een rol spelen.
Voor productadvies is robo-advies dus bij uitstek geschikt, volgens de verschillende vertegenwoordigers. Op die manier worden de handen van financieel adviseurs vrijgemaakt om écht van toegevoegde waarde te kunnen zijn voor hun klanten.
De AFM heeft aangegeven meer van dit soort ‘ronde tafels’ te gaan organiseren.