Innovaties in de financiële sector | FinanceInnovation
advert

AFM onderzoekt effect provisieverbod

De Autoriteit Financiële Markten onderzoekt de effecten van de invoering van het provisieverbod. De Autoriteit bekijkt in hoeverre aanbieders en zelfstandige adviseurs daadwerkelijk los van elkaar zijn komen te staan.

Het ingestelde provisieverbod moet belangenverstrengeling voorkomen; het moet ervoor zorgen dat adviseurs zich volledig focussen op het belang van de klant.

Ontvlechting onder de loep
In het onderzoek is onder andere aandacht voor de toepassing van het kostprijsmodel door banken en verzekeraars, maar ook voor serviceabonnementen en constructies die tegen het provisieverbod indruisen. Verder wordt er gekeken naar afspraken en gemeenschappelijke activiteiten, betalingen en geldstromen, productieverdeling, en (interne) borging dat activiteiten en afspraken passen binnen het provisieverbod. De toegevoegde waarde van de dienstverlening voor de consument is hierbij het speerpunt.

Informatieverzoek
Veel zelfstandige adviseurs en directe aanbieders hebben hun bedrijfsvoering aan moeten passen en de relatie met de klant opnieuw vorm moeten geven door het provisieverbod. Onlangs heeft de AFM een informatieverzoek verzonden naar ruim zestig aselect gekozen (middel-)grote adviseurs. Ook serviceproviders, uitvaartverzekeraars en grote aanbieders zijn benaderd. Het verzoek richt zich op hypotheken, overlijdensrisicoverzekeringen, woonlastenverzekeringen, tweedepijlerpensioenproducten en uitvaartverzekeringen. Ter zijner tijd worden de resultaten van het onderzoek bekend gemaakt.

Tagged with:

Over de schrijver

Redactie

Dit artikel is geschreven door één van de redacteuren van FinnanceInnovation.nl . Wij zijn dagelijks op zoek naar nieuws en achtergronden over innovaties in de financiële sector. Volg @FinanceInno om op de hoogte te blijven!

Related Articles