Innovaties in de financiële sector | FinanceInnovation
advert
Bas van der Veldt

AFAS & Qlik: visualisatie sleutelwoord in transformatie

Finance-afdelingen van vooruitstrevende bedrijven zitten niet stil als het gaat om ontwikkeling en innovatie. We zien businessmodellen veranderen en data moeten dat kunnen faciliteren. De finance-afdeling moet ook op die data kunnen sturen. Om bedrijven daarbij te helpen hebben AFAS Software en business intelligence leverancier Qlik een intensieve samenwerking gezocht.

Businessmodellen veranderen radicaal en steeds meer organisaties gaan af op data om innovatie te kunnen faciliteren. Het belang van self-service BI, waarbij medewerkers toegang krijgen tot software om zelf data te kunnen analyseren, dringt meer en meer door. Maar om te transformeren tot een echte datagedreven organisatie is meer nodig, weet Vincent Peters, Regional Vice President en Managing Director Benelux, Eastern Europe, Russia & CIS and Middle East & Africa bij Qlik. Zoals het maken van goede visualisaties.

Qlik geldt als leider in visual analytics. Het bedrijf, genoteerd aan de Nasdaq, maakte eind juli bekend dat de snelgroeiende softwareleverancier AFAS Software Qlik Sense® gaat integreren in haar online product. Met de integratie van Qlik hebben meer dan 560.000 AFAS-gebruikers de beschikking over business intelligence (en visual analytics) in hun ERP-suite. Deze miljoeneninvestering past in de strategie van AFAS om klanten volledig te ondersteunen met een volledig geïntegreerde softwareoplossing.

Vincent Peters van Qlik zegt erg blij te zijn met de strategische keuze voor Qlik van AFAS Software. “Steeds meer organisaties willen sneller, meer en beter inzicht krijgen in hun data met behulp van Visual Analytics. Dit stelt de medewerkers in alle lagen in staat betere beslissingen te nemen gebaseerd op feiten. Op alle feiten. Hierdoor zijn organisaties niet alleen in staat beter en sneller werkprocessen te optimalieren, maar ook echte nieuwe producten en diensten te leveren. Qlik en AFAS lopen hierin voorop. Door onze samenwerking wordt dit effect nog eens versterkt.”

Disruptief platform
In de systemen van AFAS Software gaat veel informatie in en uit. Dat wil het bedrijf uit Leusden op een zo goed mogelijke manier kunnen presenteren. Daarvoor ontwikkelde het in het verleden een eigen rapportage- en analysegenerator. “Dat heeft ons concurrentievoorsprong gegeven, maar daar konden we niet langer op teren”, zegt Bas van der Veldt, CEO van AFAS Software. AFAS stond voor de vraag: gaan we nu zelf zo’n BI-module erbij ontwikkelen of gaan we dat kopen? “We stellen hoge eisen aan onze producten en daarom was zelf een BI-oplossing ontwikkelen geen optie. Bovendien zou het jaren duren en we willen onze klanten de beste oplossing bieden die beschikbaar is in de markt. Qlik bleek het disruptieve platform te zijn waar we naar op zoek waren. Waar andere ERP-leveranciers een BI-module als betaalde plug-in aanbieden, maken wij het kosteloos beschikbaar voor onze klanten.”

Visualisatie
Visualisatie is tegenwoordig het sleutelwoord als het gaat om het verwerken van grote hoeveelheden informatie. Mensen kunnen visueel gepresenteerde informatie tot wel 60.000 keer sneller verwerken dan tabellen of tekstuele informatie. Peters: “De BI-oplossing moet de gebruiker helpen en begeleiden in het maken van de juiste visualisatie: kleurgebruik, keuze in grafiekvorm et cetera. Eenvoudige visuele analyses, waar elke medewerker mee overweg, kan zijn essentieel, zodat ook zij kunnen verklaren wat op hun niveau in de organisatie gebeurt.”

De kracht van data-analyse lijkt eindeloos, mits op de juiste manier ingezet. Een belangrijke voorwaarde voor het slim analyseren van data, is in ieder geval dat de techniek iedereen in de organisatie in staat moet stellen tot verdere exploratie – het moet uitdagen om zaken vanuit verschillende hoeken te belichten en alternatieve scenario’s te verkennen. “Organisaties die dit goed inregelen benutten hiermee de kracht van BI – en dit opent deuren die anders gesloten bleven.”

200 dashboards
Niet iedere AFAS-klant zal evenveel gebruikmaken van de nieuwe mogelijkheden, weet Van der Veldt. “Sommigen weten dat het belangrijk voor ze zou kunnen zijn, maar hebben nog geen idee wat ze precies met die informatie kunnen. Anderen weten precies wat ze willen en zullen er veel gebruik van maken.” Om het gebruikers gemakkelijk te maken, heeft AFAS Software ervoor gekozen 200 dashboards standaard mee te leveren. “Daardoor worden je zinnen geprikkeld, want dan zie je echt wat voor informatie ons systeem straks ophoest. Denk aan een dashboard voor je wagenpark, waarmee je in een oogopslag ziet waar je kunt besparen. Of een dashboard voor de voorraad, zodat je precies ziet waar de ruimte ligt om te verbeteren.”

Over de schrijver

Janneke Essen

28 jaar, informatie- en communicatiespecialist, Amsterdam

Related Articles