Innovaties in de financiële sector | FinanceInnovation
advert
Adyen

Nederlandse fintech Adyen zet beurs op zijn kop

Adyen is al geruime tijd het paradepaardje van het Nederlandse (financieel-)technologische landschap en dit geven werd deze woensdagmorgen bij de beursgang van het bedrijf opnieuw bevestigd.

Het platform dat digitale betalingen wereldwijd mogelijk maakt heeft met hun eerste stappen op het Damrak direct grote indruk gemaakt. Was een aandeel in eerste instantie nog ‘maar’ 240 euro waard, na de introductie schoot de prijs per aandeel direct de hoogte in. Met maar liefst 78 procent steef het Adyen-aandeel tot een waarde van maar liefst 428 euro.

Het techbedrijf, met zijn hoofdkantoor in Amsterdam, heeft wat betreft exposure sowieso weinig te klagen. Eerder dit jaar werd onder meer bekend dat e-commercebedrijf eBay gaat overstappen van PayPal naar Adyen. Met onder andere Uber, Netflix, Spotify en Booking.com al in het klantenbestand kon opnieuw een indrukwekkende naam aan de imposante lijst worden toegevoegd.

Dat de analisten met een optimistische blik naar de beursgang keken hoeft weinig te verbazen. Met het beschikbaar stellen van (naar schatting) slechts 13% van de aandelen wordt de waarde van Adyen nu geschat op 13 miljard euro. Voor wat het waard is.

Adyen institutioneel

Het betreft hier geen standaard beursgang: de eerste aandelen werden alleen voor institutionele beleggers beschikbaar gesteld. Pas nu – na het beursdebuut – kunnen ook particuliere beleggers aandelen Adyen aanschaffen. De vraag is nu of bepaalde institutionele beleggers hun aandelen niet te snel (dus goedkoop) van de hand hebben gedaan.

Over de schrijver

Redactie

Dit artikel is geschreven door één van de redacteuren van FinnanceInnovation.nl . Wij zijn dagelijks op zoek naar nieuws en achtergronden over innovaties in de financiële sector. Volg @FinanceInno om op de hoogte te blijven!

Related Articles

Plaats een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.