Innovaties in de financiële sector | FinanceInnovation
advert

Adyen grote winnaar Dutch FinTech Awards

De eerste winnaars van de Dutch FinTech Awards zijn bekend. Gisteren ontvingen zeven bedrijven in evenveel categorieën hun award tijdens de FinTech Conference op het hoofdkantoor van gastheer ABN AMRO in Amsterdam. Adyen mag zich Nederlands’ eerste FinTech Company of the Year noemen.

De Dutch FinTech Awards, een initiatief van Alex van Groningen, waren druk bezocht. Ruim 400 ondernemers, investeerders en veranderaars in de financiële wereld waren getuige van boeiende paneldiscussies onder leiding van Melle Eijckelhof (Alex van Groningen) en Vincent Everts, met onder andere Martijn Aslander (trendwatcher), Pieter Duisenberg (VVD), Theodor Kockelkoren (AFM), Hans Biesheuvel (ONL), Peter Verhaar, René Frijters (Knab), Willem Willemstein (Velocity Capital) en Henk Nijboer (PvdA).

Pitches
Tijdens ronde tafels over investeren, big data/analytics en ‘the future of finance’ gingen kleinere gezelschappen dieper op deze thema’s in. En belangrijk onderdeel van het event waren de pitches van de deelnemende partijen. De jury en de zaal kregen de gelegenheid vragen te stellen en aan de jury was het uiteindelijk om een winnaar te kiezen in de diverse categorieën.

Winnaars Dutch FinTech Awards
Als afsluiting van de dag zag het gemêleerde gezelschap bezoekers hoe AcceptEmail (Payments), Bitonic (Bitcoin), BUX (Personal finance), Five Degrees (Banking & IT), Sparkholder (Intelligence & Analytics) en Symbid (SME Finance) in de diverse categorieën aan de haal gingen met een onderscheiding. En dat Adyen werd uitgeroepen tot de overall winnaar van 2015.

Adyen voorbeeld FinTech-industrie
Adyen is opgericht in 2006 door een team van betaalmiddelenexperts met één heldere, vooruitstrevende propositie. Namelijk: een blijvende doorbraak bieden binnen de huidige betaalmiddelenmarkt. Volgens Alex van Groningen, naamgever van het gelijknamige bedrijf, geeft Adyen daarmee het voorbeeld aan de hele FinTech-industrie: “Met een huidig klantenbestand van onder andere KLM, Vodafone, Superdry, TomTom en Mango, maken zij het mogelijk voor consumenten om te profiteren van de beste betaalfaciliteiten onder de hoogste veiligheidsstandaarden, tegen zo laag mogelijke kosten.” De techniek die zij hiervoor gebruiken ontwikkelt het bedrijf zelf. “Dat geeft hen autonomie en controle én de grote flexibiliteit en het grote acceleratievermogen die zo karakteristiek zijn voor een goede FinTech startup”, stelt van Groningen.

Over de schrijver

Redactie

Dit artikel is geschreven door één van de redacteuren van FinnanceInnovation.nl . Wij zijn dagelijks op zoek naar nieuws en achtergronden over innovaties in de financiële sector. Volg @FinanceInno om op de hoogte te blijven!