SNS Bank in de race voor beste website
— 30 september 2014Acht Nederlandse banken zijn genomineerd in de verkiezing voor beste Website van het Jaar. ING, ABN AMRO, BinckBank, Triodos Bank, ASN Bank, Alex, Rabobank en SNS Bank strijden in de categorie ‘sparen en beleggen’ om de grootste online publieksprijs voor de beste internetsite.
De verkiezing beste Website van het Jaar, die al veertien jaar wordt uitgevoerd door analytics- en insights-leverancier Metrixlab, kent 23 verschillende categorieën. Het publiek heeft tot 7 november de tijd om van alle categorieën een favoriet te kiezen op basis van inhoud, navigatie en ontwerp. De winnaars worden 27 november bekend gemaakt. Finance Innovation sprak met kanshebber SNS Bank over haar nominatie binnen de categorie ‘sparen en beleggen’.
De website van SNS Bank
“Onze website is onlangs vernieuwd en we zijn dus ook zeer vereerd dat we daarmee opvallen”, meldt Hilbert Bredemeijer, woordvoerder van SNS Bank. Bredemeijer geeft aan dat SNS Bank haar bezoekers op de website vooral snel van informatie wil voorzien. “Naast ons snelle telefonische contact en de toename van het aantal kantoren, willen we onze klanten ook op onze website snel de informatie geven die ze nodig hebben. Onze website kenmerkt zich door de eenvoudige content en duidelijke, simpele keuzes die gemaakt kunnen worden. Hiermee scoren wij denk ik goed op de criteria inhoud en navigatie”, aldus Bredemeijer. “Maar persoonlijk contact met de klant blijft voor ons de sleutel naar klantvriendelijkheid.” Videochatten is op dit moment nog niet mogelijk op de website, maar volgens Bredemeijer is dit met het oog op persoonlijk contact “zeker iets om over na te denken.”
Een normale bank
De reputatie van banken en verzekeraars heeft een fikse deuk opgelopen bij de consumenten. Miljoenen Nederlanders hebben een slechte herinnering aan de eerdere situatie in de bankenwereld, zoals bijvoorbeeld een woekerpolis waarvan ze nog de laatste aflossingen moeten doen. Als reactie hierop lanceerde SNS Bank gisteren een nieuwe campagne waarin de bank zich naar haar klanten toe presenteert als een ‘normale’ bank die zich weer zoveel mogelijk richt op haar kernactiviteiten. “Allereerst willen we het onze klanten zo makkelijk mogelijk maken met een duidelijk productaanbod van betaal-, spaar- en hypotheekproducten. Op onze website is hier rekening mee gehouden door de klant snel wegwijs te maken in wat ze nodig hebben. Daarnaast proberen we te communiceren met duidelijke teksten in een taal die iedereen begrijpt”, aldus Bredemeijer. Verder is de nieuwe koers van SNS Bank erop gericht om de klant meer centraal te stellen. Zo kunnen klanten voortaan ook sneller via de telefoon een medewerker aan de lijn krijgen, zonder eerst een keuzemenu te moeten doorlopen.
De SNS Bank heeft in tegenstelling tot de Rabobank, ING of ABN AMRO geen activiteiten in het buitenland. Daarom komt de klantgerichte koers niet geheel onverwacht, omdat consumenten op dit moment de enige doelgroep van SNS Bank zijn. Eerdere activiteiten in het buitenland zijn al verkocht of afgesplitst.
De uitslag
Of SNS Bank een goede kans maakt op de grootste online publieksprijs durft Bredemeijer niet te zeggen. “We vinden het erg spannend en wachten het resultaat af.”