Innovaties in de financiële sector | FinanceInnovation
advert

ABN Amro sluit handen ineen met IBM ten behoeve van IT-infrastructuur

ABN Amro steekt miljarden in een IT-deal met technologieconcern IBM. IBM gaat de komende tien jaar wereldwijd de IT-infrastructuur van ABN Amro beheren in de cloud.

Om kosten te besparen en de dienstverlening te verbeteren, heeft ABN Amro een overeenkomst gesloten met technologieconcern IBM. IBM zal de komende tien jaar de gehele IT-infrastructuur van de bank beheren in de cloud: een externe opslagruimte voor grote hoeveelheden data die opvraagbaar zijn via internet.

Deal
De digitalisering van de dienstverlening van banken vraagt om een modernere facilitering van data: opslag in de cloud. Hiervoor heeft de bank een deal gesloten met IBM. Deze overeenkomst is gisteren aangekondigd. Jeroen van Maarschalkerweerd, persvoorlichter van ABN Amro, meldt aan FinanceInnovation dat het hier gaat om data van de organisatie zelf en niet om klantendata. “Door de data van onze IT-infrastructuur op te slaan in een private cloud zorgen we voor meer functionaliteit en flexibiliteit in de IT-behoefte van ons personeel.” Een woordvoerder van IBM meldt op z24 dat er met deze deal miljarden dollars gemoeid zijn. “Dat hoge bedrag komt voornamelijk door de lange duur van de deal”, aldus Van Maarschalkerweerd. Daarnaast geeft hij aan dat er de komende vier jaar nog eens 700 miljoen euro wordt geïnvesteerd in IT.

Digitalisering
Aangezien klanten hun bankzaken veelal online regelen, hollen de bezoekersaantallen van de ABN Amro filialen achteruit. “Zo’n 2 miljoen klanten bezoeken nog maar eens in de twee jaar een kantoor”, aldus Kees van Dijkhuizen, financieel directeur van ABN Amro, op z24. Hierdoor verdwijnen er steeds meer kantoren wat uiteindelijk 650 tot duizend banen kost in de periode tot 2018. Dat maakte de bank twee weken geleden bekend. FNV Finance vreest zelfs voor meer ontslagen, omdat nieuwe technologieën veel mensenarbeid overbodig maken. Het is nog niet duidelijk welke kantoren uiteindelijk zullen verdwijnen. “Dat is afhankelijk van hoe het klantgedrag zich gaat ontwikkelen”, aldus Van Dijkhuizen. Voor deze reorganisatie neemt de bank in het vierde kwartaal van dit jaar een voorziening van 75 miljoen euro. “De digitalisering van banken kost niet alleen banen, maar levert ook banen op”, benadrukt Van Maarschalkerweerd. “De digitalisering moet uiteindelijk ook door personeel worden opgezet. Dit vereist IT-specialisten die de behoefte van de klant kunnen doorvertalen naar slimme IT-oplossingen.”

Over de schrijver

Redactie

Dit artikel is geschreven door één van de redacteuren van FinnanceInnovation.nl . Wij zijn dagelijks op zoek naar nieuws en achtergronden over innovaties in de financiële sector. Volg @FinanceInno om op de hoogte te blijven!

Related Articles