Innovaties in de financiële sector | FinanceInnovation
advert

ABN Amro investeert tien miljoen euro in startups

ABN Amro heeft het Digital Impact Fund opgericht om te investeren in startups. De starters moeten zich bezighouden met digitalisering van financiële producten of diensten. De bank houdt rekening met een kapitaalinjectie tussen de 250.000 en de 1.500.000 euro per onderneming.

Willen beginnende ondernemingen in aanmerking komen voor steun vanuit de bank, dan moeten de fintech-startups zich richten op de Europese markt. ABN investeert ook alleen in bedrijven die al een product hebben gelanceerd en zich inmiddels in de groeifase bevinden.

Kapitaalinjectie
Het fonds is opgericht zodat beide partijen hiervan kunnen profiteren. Directeur digital banking Frank Verkerk stelt dat ABN Amro kan profiteren van de kennis, technologie en innovatiekracht van deze nieuwe bedrijven. Hiermee kan de bank haar klanten beter bedienen. Verkerk: “De startende ondernemers kunnen op hun beurt profiteren van onze ervaring, expertise en netwerk van investeerders. En misschien nog wel belangrijker: ze kunnen groeien, omdat ze ook onze klanten bereiken.” Per onderneming wordt er rekening gehouden met een investering tussen de 250.000 en de 1.500.000 euro.

Eerdere initiatieven
Eerder zette de bank een ander fonds op, namelijk het Social Impact Fund, wat bedoeld was voor het snelle uitwisselen en verzamelen van data. ABN investeerde eerder in de samenwerking met startups. Ze boden werkplekken aan voor beginnende ondernemers, in een voormalig bankkantoor.

Over de schrijver

Nina van Klaveren
Nina van Klaveren

Vindt alternatieve vormen van kredietverstrekking erg interessant, verdiept zich graag in de wondere wereld van het mobiel betalen. Schrijft af en toe een media-analyse.

Related Articles