Innovaties in de financiële sector | FinanceInnovation
advert

ABN lanceert budgetteringsapp voor iPhone

Banken doen hun best om niet achter te blijven met alle innovaties in de markt. Nederlandse grootbank ABN Amro ontwikkelde dan ook samen met de Zweedse Tink een app die klanten inzicht biedt in hun financiële situatie: Grip.

De bank is een testfase gestart onder tienduizend klanten met iPhones. Dit is in tegenstelling tot de betaalapplicatie van ING, die alleen verkrijgbaar is onder Android-gebruikers. Als de testfase van de applicatie bevalt, dan wordt het nieuwe programma beschikbaar gesteld voor alle klanten en komt er volgens de bank ook een Android-versie. De Windows-gebruikers moeten nog even geduld hebben, aangezien deze versie voorlopig nog niet zal worden aangeboden.

Inzicht in financiën
Hiermee speelt de bank in op de behoefte van klanten, meent het bedrijf. De applicatie moet klanten inzicht geven in hun in- en uitgaven, met budgetteren en sparen.

Een van de redenen waarom de Nederlandse grootbanken minder innovatief zijn dan fintech-startups, is omdat dat ze hopeloos verouderde IT-systemen hebben. Daar heeft ABN blijkbaar aan gedacht, aangezien de nieuwe app is gebaseerd op de technologie van de Zweedse Tink.

Naast het lanceren van een nieuwe financiële app, werkt ABN Amro ook in andere vormen met startups. Eerder investeerde de bank nog tien miljoen euro in startups.

(foto: Diesmer Ponstein)

 

Over de schrijver

Nina van Klaveren
Nina van Klaveren

Vindt alternatieve vormen van kredietverstrekking erg interessant, verdiept zich graag in de wondere wereld van het mobiel betalen. Schrijft af en toe een media-analyse.

Related Articles