Innovaties in de financiële sector | FinanceInnovation
advert

8 onmisbare crowdfundingstips

Ondernemers vragen zich vaak af: hoe zamel ik zoveel mogelijk geld in voor mijn onderneming of project? FinanceInnovation geeft antwoord op deze vraag door de tips van verschillende experts op dit gebied op een rij te zetten.

Veerle Denissen startte het project Itaquara op, een documentaire over Sao Paolo, waarmee ze in 35 dagen 10.000 euro heeft opgehaald. Brian Fargo is CEO van het bedrijf dat de game inXile ontwikkelde en uitgever van andere succesvolle games. Sam Quawasmi is directeur van Dubai’s eerste crowdfundingsplatform. De laatste expert is Jamey Stegmaier, die geldschieters en –vragers met elkaar verbindt.

1. Verdiep je eerst
Voordat je met een crowdfundingscampagne begint, is het volgens crowdfundingsadviseur Jamey Stegmaier, verstandig je te verdiepen in het fenomeen crowdfunden. Steun andere Kickstarters met bijvoorbeeld 1 euro, zodat je kunt zien hoe het systeem in elkaar steekt.
“Kijk eerst waar je warm van wordt en wat je minder vindt in zo’n project. Je kunt die goede eigenschappen in je eigen project verwerken.”

2. Denk goed na voordat je lanceert
Brian Fargo, CEO van inXile en uitgever
De tip van Brian Fargo draait er om dat je maar één kans krijgt voor een eerste indruk. “Het lanceren van een campagne is als het starten van een bedrijf: je moet van tevoren goed nadenken over je imago, je team, je PR en je marketingstrategie”, zegt de CEO van inXile.

3. Twitter je gek
Veerle Denissen van project Itaquara, zegt dat ze tijdens de crowdfundingscampagne een social media-verslaving heeft opgelopen. “Kijk er niet gek van op als je tijdens het avondeten elke vijf minuten met je telefoon bezig bent. Het hoort en nu eenmaal bij.”

4. Begin kleinschalig
Sam Quawasmi, directeur van Dubai’s eerste crowdfundingsplatform, meent dat je de campagne het beste kunt starten bij je vrienden, kennissen en familie. “Zij zullen je het meest gunnen, maar ze kunnen ook het eerlijkst en het meest kritisch zijn. Het is daarom goed voor de rest van je campagne om daarmee te beginnen.”

5. Hou het dicht bij huis
Bij de lancering van de campagne moet je volgens alle crowdfundingsexperts dicht bij huis beginnen vindt Veerle Denissen, zodat geldschieters op die manier kennis met je kunnen maken. Brian Fargo heeft een andere suggestie. “Jezelf presenteren in een video kan ook. Zo onthouden mensen wie je bent, en heb je meer kans op succes.”

6. Smeek om aandacht
Het is soms nodig om te smeken, te bedelen en te schreeuwen om aandacht. Dat stelt Veerle Denissen: “Je moet er gewoon doorheen, wil je genoeg media-aandacht krijgen. Je hebt de meeste kans van slagen als je het iedereen bijna dwingt (om naar je te luisteren, red.).”

7. Iets teruggeven
Jamey Stegmaier vindt dat de crowdfundingsacties niet teveel moeten gaan lijken op filantropische campagnes. “Je moet ervoor zorgen dat je een kleinigheidje hebt voor de mensen die jou iets schenken. Dan krijgen ze er in ieder geval iets voor terug. Of dat nou een demo-versie is van jouw zelfbedachte bordspel of een handgemaakt bedankbriefje, dat maakt niet uit. Men vindt jou dan een stuk sympathieker, dus zullen ze je eerder nogmaals uit de nood helpen.”

8. Timing is everything
Net als alles, draait het starten van een crowdfundingscampagne om de perfecte timing. Brian Fargo legt dit uit aan de hand van het voorbeeld van een draagbare koelkast. “De eerste campagne bracht een tiende op van het bedrag tijdens de tweede ronde. Dat kwam alleen doordat de koelkast de tweede ronde gepresenteerd werd tijdens hoogzomer.”

Tagged with:

Over de schrijver

Nina van Klaveren

Vindt alternatieve vormen van kredietverstrekking erg interessant, verdiept zich graag in de wondere wereld van het mobiel betalen. Schrijft af en toe een media-analyse.

Related Articles