7 trends die de verzekeringsbranche in de gaten moet houden
— 9 april 2015Hoe ga je om met digitale innovatie? Een uitdaging, ook in de verzekeringsbranche. Uit onderzoek van TNO in opdracht van het Verbond voor Verzekeraars blijkt dan ook dat de branche hier nog onvoldoende mee bezig is. “Verzekeraars hebben deze digitale ontwikkelingen wel in het vizier, maar spelen er nog te weinig op in,” vindt Aad Schulten van CRM Partners.
Op termijn zullen vele alledaagse dingen data genereren: een activity tracker die bijhoudt hoeveel de klant sport en een tandenborstel die doorgeeft hoe vaak hij poetst. “Als verzekeraars dit soort big data gaan vastleggen, kunnen er producten op maat worden ontwikkeld die de klant tegemoet komen”, aldus Schulten.
Zelfrijdende auto’s
Zelfrijdende auto’s veroorzaken minder ongelukken waardoor de verhouding tussen premie en risico verschuift. Er zijn voorspellingen dat premies soms tot wel 60% zullen dalen. Dat is veel voor een branche die hier een derde van zijn inkomsten vandaan haalt. Er zal hierdoor een tweedeling in verzekeringen moeten komen met een verschil tussen zelfrijdende voertuigen en gewone. Daarnaast is het zo dat wie over de data van de bestuurder, de auto en andere elementen – zoals het weer en verkeer – beschikt, in de drivers seat zit. Autofabrikanten zien dit ook en dat geeft veel mogelijkheden tot samenwerking.
Wearables
E-health en preventie in de vorm van slimme pleisters voorzien verzorgers van real-time informatie over de patiënt. Dit leidt tot preventie op maat, biedt inzicht in terugval, vergroot het zelfmanagement bij chronische ziekten en maakt het mogelijk gezondheidsgegevens te monitoren. Ook kunnen aan klanten door middel van draagbare gadgets passende reisverzekeringen aangeboden worden op het moment dat zij de grens over gaan.
Augmented Reality
De mogelijkheid tot het versmelten van fysiek en digitaal – Augmented Reality (AR) – kan als hulpmiddel worden gebruikt op het gebied van preventie, risicoscans en bij schadeclaims. In de toekomst scant de klant bijvoorbeeld zijn huis en kan door deze data gelijk de premie worden berekend.
UBI & P2P
Usage based insurance (UBI) is verzekeren gebaseerd op gebruik. Dit wordt mogelijk door data van technologische ontwikkelingen als zelfrijdende auto´s en wearables. Denk aan een betaalmodel op basis van gebruik (pay-as-you-drive), maar ook een betaalmodel op basis van rijstijl (pay-how-you-drive).
Peer-to-peer verzekeren (ook wel person-to-person verzekeren of sociaal verzekeren genoemd) is hot onder start-ups en consumenten. Overal poppen verschillende initiatieven op die bijvoorbeeld via social media klanten verleiden om community’s te vormen. Hoe groter de groep, des te lager de premie. Voor zowel verzekeraars als de consument is dit aantrekkelijk. Sociale groepen, vrienden en familie zijn doorgaans eerlijk tegenover elkaar, waardoor de kans op fraude wordt geminimaliseerd. Daarnaast is het ook minder waarschijnlijk dat er kleine claims worden ingediend, iets dat momenteel voor veel kosten zorgt bij traditionele verzekeraars.
Drones
De komst van drones biedt ook voor de verzekeringsmarkt perspectief, bijvoorbeeld op het gebied van schade-expertise en inspecties. Een ongeluk gehad? Een drone komt meteen ter plaatse om de schade op te nemen. Ingebroken in huis? Een drone kan direct al het bewijsmateriaal vastleggen.
Op veel van deze ontwikkelingen valt volgens Schulten in te spelen door huidige klantendatabases aan te vullen met gegevens uit big data. Hiermee is big data het overkoepelend thema. “Na de crisis stonden verzekeraars onder druk om hun klantdata op orde te krijgen. De consument was voor die tijd meer een polisnummer dan een klant”, vertelt Schulten. “Die inhaalslag is gemaakt en biedt een basis om mee te gaan met deze digitale ontwikkelingen, maar dan moet dit wel worden opgepakt. ”