Digitale transformatie: doe het niet alleen!
— 7 december 2016Alleen bedrijven die hun digitale transformatie succesvol vormgeven, kunnen nog hopen op een voortbestaan dat verder reikt dan de dag van morgen. Hoe zij digitale transformatie moeten ‘aanvliegen’, is te lezen in de nieuwste whitepaper van Basefarm.
Digitale transformatie raakt elke sector en elk bedrijf. Dit vraagt om nieuwe strategieën, nieuwe manieren van overleven en nieuwe werkprocedures. In de meest recente whitepaper deelt IT-dienstverlener Basefarm lessen van bedrijven die hun digitale transformatie succesvol vorm weten te geven. Feitelijk is deze paper een must-read voor élke ondernemer en topmanager. Bedrijven die zich sneller weten aan te passen aan de nieuwe omstandigheden verslaan immers niet alleen de concurrentie, maar maken ook een grotere kans op overleving in het digitale tijdperk.
Bovenop de trend
Met andere woorden: digitale transformatie is ‘do or die’ voor elk bedrijf dat nog ambities koestert die verder reiken dan morgen. Bij Basefarm weet men dit als geen ander. Als beheerder van bedrijfskritische applicaties voor tal van organisaties waaronder veel bedrijven in de financiële sector is de IT-dienstverlener uitstekend gepositioneerd om te zien wat er bij bedrijven speelt op het gebied van de digitale transformatie. Maar ook maakt de whitepaper gebruik van gedegen onderzoek, zoals dat van Forrester, MIT Sloan en Deloitte. Deze wijzen onder meer uit dat vrijwel elk bedrijf te maken heeft met digitale transformatie en – nog belangrijker – dat de customer experience de drijvende kracht is achter deze ontwikkeling.
Macht bij de klant
In een tijd dat producten en diensten steeds meer op elkaar beginnen te lijken, is het de klant die het voor het zeggen heeft. Succesvolle ondernemingen begrijpen dit; het is eenvoudiger dan ooit voor een ontevreden klant om van leverancier te wisselen. Dit betekent dat klantervaring een bepalende factor is geworden. En wat bepalend is voor de klantervaring, is de integratie van digitale technologieën zoals social media, big data, mobility en clouddiensten. Maar ook de wijze waarop de klanten via deze kanalen tegemoet worden getreden, bijvoorbeeld met speciale aanbiedingen. Dit betekent dat de bedrijven die digitale technologie en digitale diensten het beste toepassen, de meeste business binnenhalen.
Versnel digitale transformatie
Wat onderzoeksbureaus als Forrester signaleren, maar ook Basefarm zelf, is dat de meeste bedrijven onmogelijk in staat zijn dit alles volledig op eigen houtje te doen. Een kenmerk van succesvolle bedrijven is dat zij specialisten inschakelen waar zij zelf geen competenties in huis hebben of geen middelen kunnen vrijmaken. De meeste bedrijven hebben digitale transformatie weliswaar op hun agenda staan, maar hebben ook rekening te houden met conflicterende prioriteiten. En nu het juist van belang is om snel te reageren op veranderende klanteisen, moeten zij in staat zijn om hun digitale transformatie te versnellen.
Door digitale transformatie is IT een bedrijfskritische factor geworden. Dit behelst echter méér dan het simpelweg vrijmaken van (IT-)middelen. Het succesvol managen van digitale transformatie vraagt om een innovatie-agenda die het hele bedrijf raakt. Meer weten over welke agendapunten dit zijn en waar uw bedrijf nu staat? Lees dan de whitepaper ‘Managing Digital Transformation’ van Basefarm.