De 5 grote trends van Londens FinovateEurope 2016
— 5 april 2016Op 9 en 10 februari vond FinovateEurope 2016 in Londen plaats. Een samenvatting van de vijf grote trends die op het event besproken zijn.
Er zijn vijf trends die Business Insider herkent: geautomatiseerd financieel advies, risicovermindering door voorspellende analyses, mobiel betalen, betere interface en social trading.
1. Geautomatiseerd financieel advies
Fintech zorgt ervoor, zo wordt op FinovateEurope gesteld, dat het intermediair overbodig wordt. Computermodellen worden steeds belangrijker. Door fintech-innovaties kun je zelf aan de slag met product- en investeringsadviezen, inclusief aanbevelingen die gebaseerd zijn op kunstmatige intelligentiesoftware.
Denk bijvoorbeeld aan Investify.
2. Risicovermindering door voorspellende analyses
AdviceRobo is een goed voorbeeld van een dergelijke fintech-dienst. Dit bedrijf biedt een analysetool waarmee de waarschijnlijkheid voorspeld kan worden dat er sprake is van een storing. Denk aan schulden die niet voldaan kunnen worden en de kans op fraude bij vooruitbetalingen.
Door sneller en meer data te verwerken, zal de gezondheid van het financiële stelsel vooruitgaan, verwacht Il Sun Yoo, director bij Capital One.
3. Mobiel betalen
Mobiele betalingen zullen nog meer toenemen. Dat verwacht ook Rima Perelmuter in een artikel in Venture Beat. “Mobiel bankieren en mobiele commercie zullen blijven groeien. 69 procent van de gebruikers van mobiele media, gebruikt die media ook om mobiel te bankieren. Daarbij zou 66 procent een vorm van transactie op zijn of haar mobiele device hebben voldaan. Gemak en snelheid zouden de belangrijkste aandrijvers zijn van deze marktontwikkeling.” Vooral in Afrika en Azië volgen de ontwikkelingen elkaar snel op.
4. Betere interface
Eén van de gevolgen van de groeiende populariteit van mobiel betalen, is dat er hierdoor ook een betere klantbeleving centraal komt te staan – denk aan voice navigation en two-way video.
Een betere interface wordt steeds belangrijker. Interactie met klanten, en de ervaring van klanten die uit die interactie voortkomt, zijn voor veel bedrijven de laatste grens in hun onderlinge concurrentievoordeel, stelt de Harvard Business Review.
5. Social trading
Banken en investeringsmaatschappijen zijn de laatste bedrijven die gebruik maken van social media, maar leiden nu wel de weg. Dat stelt Kimperly Palmer in U.S. News & World Report. Denk onder meer aan de social media tools van Finacle en SwipeStox, dus fora aanbieden waar investeringsstrategieën gedeeld worden.