Innovaties in de financiële sector | FinanceInnovation
advert

MasterCard introduceert Selfiepay

MasterCard wil het, samen met betalingsprovider ICS, consumenten makkelijker gaan maken om veilig online aankopen te doen. Namelijk zonder wachtwoord. Selfiepay, zo heet de alternatieve betaalmethode, die gebruikmaakt van vingerafdrukken of gezichtsherkenning.

Dat zegt topman Ajay Bhalla, bij Mastercard verantwoordelijk voor innovatieve beveiligingsoplossingen, tegenover de Financial Times.

In winkels wordt er nu al betaald met contactloze pasjes, smartphones en smartwatches. Online shoppers zouden de mogelijkheid moeten hebben deze nieuwe betaalmethodes te gebruiken in webwinkels, aldus Arjan Bol, Country Manager bij MasterCard Nederland. MasterCard en ICS gaan nu biometrisch betalen via vingerafdrukken en gezichtsherkenning invoeren voor online betalingen. Vorig jaar augustus werd er al een experiment gedaan met biometrische authenticatie. Daaraan namen 750 creditcardhouders van ABN Amro deel.

Onderzoek Selfiepay

De creditcard maatschappij heeft afgelopen jaar experimenten gedaan in Nederland en in de Verenigde Staten met alternatieve beveiliging voor pincodes, wachtwoorden of bevestigingscodes. Uit het onderzoek bleek dat negen van de tien deelnemers aangaf definitief te willen stoppen met het gebruik van wachtwoorden in ruil voor biometrische authenticatie. Daarnaast kwam er in de proef naar voren dat ruim driekwart van de gebruikers ervan overtuigd is dat biometrisch betalen tot een vermindering van het aantal fraudegevallen leidt. Van de 750 deelnemers, denkt 93 procent vingerafdrukidentificatie te blijven gebruiken. Zo’n 77 procent geeft aan gezichtsherkenning fijn te vinden.

Hoe werkt het?

Om gebruik te kunnen maken van deze biometrische technologie, heb je een speciale app op je smartphone nodig. Na het downloaden van de app, kun je gebruik maken van de nieuwe betaalmethode. Je kiest voor identificatie met vingerafdruk of gezichtsherkenning. Bij gezichtsherkenning wordt er een video gemaakt van je gezicht. Vervolgens wordt het beeldmateriaal opgeslagen op de smartphone zelf. De gebruikers moeten met hun ogen knipperen, om fraude te voorkomen (er kan misbruik van gemaakt worden door een foto voor het beeldscherm te houden).

Er is gekozen voor het maken van een video, in plaats van een foto, omdat er bij het tonen van een video vanaf een scherm altijd een reflectie zichtbaar is van het display van de telefoon. De verwachting is dat met deze nieuwe betaalmethode het aantal fraudegevallen fors zal verminderen.

Introductie Selfiepay

MasterCard hoopt dit nieuwe product voor eind 2017 te kunnen presenteren in grote delen van Europa. Hiervoor wordt contact gezocht met grote banken en technologiebedrijven. Wanneer alle kinderziektes verholpen zijn uit het pilot-programma, wil het bedrijf het betalen met selfies lanceren voor publiek. “De jongere generatie is in de ban van selfies. Zij zullen dit omarmen”, zegt Bhalla.

Verdere innovaties

MasterCard is ook aan het experimenteren met stemherkenning. Daarnaast kijkt het bedrijf samen met een Canadese firma, Nymi, naar manier om te kunnen betalen met je unieke hartslag.

Over de schrijver

Redactie

Dit artikel is geschreven door één van de redacteuren van FinnanceInnovation.nl . Wij zijn dagelijks op zoek naar nieuws en achtergronden over innovaties in de financiële sector. Volg @FinanceInno om op de hoogte te blijven!

Related Articles