Informatie banken en verzekeraars begrijpelijker
— 27 mei 2014De informatie die banken en verzekeraars verstrekken aan hun klanten is een stuk begrijpelijker geworden. Dat blijkt uit onderzoek van de AFM.
Volgens de AFM hebben banken en verzekeraars zich de afgelopen twee jaar hard gemaakt om de informatie die zij aan hun klanten verstrekken begrijpelijker en eenvoudiger te maken. Veel financiële dienstverleners hebben hun websites aangepast, brochures herschreven en de voorwaarden opnieuw opgesteld. Volgens de toezichthouder levert de sector nu informatie die vindbaar en begrijpelijk is voor de doelgroep.
Ogen geopend
Jarenlang was het onduidelijk voor een klant hoe een product precies werkt doordat informatie te juridisch was of niet vindbaar. ”Het was lastig om een inschatting van het product te maken en te beoordelen of het product voor de klant van meerwaarde zou zijn”, aldus de AFM. Dankzij filmpjes die de toezichthouder maakte van klanten bij het zoeken naar informatie, werden de ogen van banken en verzekeraars geopend. Ze zoeken tegenwoordig aansluiting bij de taal en structuur die hun klanten begrijpen zodat de klant steeds meer grip krijgt op zijn financiële toekomst, zo stelt de AFM.