Innovaties in de financiële sector | FinanceInnovation
advert

3x zo moeten banken reageren op fintech-bedrijven

De ene na de andere start-up springt uit de grond en grote financiële instellingen lijken minder macht te krijgen. Hoe zouden banken moeten reageren op fintech-bedrijven?

Momenteel worden banken gezien als de langzame volgers van de innovatieve fintech-bedrijven. Hieronder worden drie stappen beschreven die banken moeten zetten om er zeker van te zijn dat ze niet worden ingehaald door de fintech-beweging.

1. Het beschermen en uitbreiden van concurrentievoordeel
Zoals in alle bedrijven het geval is, is het succes van banken gebaseerd op hun vermogen om te concurreren. Een groot deel hiervan wordt bepaald door intellectuele eigendomsrechten. Via grote evenementen die banken organiseren, schotelen zij hun intellectuele eigendom in hapklare blokjes aan concurrenten voor. Die gebruiken deze informatie natuurlijk in hun eigen voordeel. Uiteraard willen banken niet gezien worden als de partij die fintech-bedrijven ontmoedigt om te groeien. Echter, als directe concurrent is de positie van informatieverstrekker niet tactisch.

2. Benut de voordelen ten opzichte van fintechstart-ups
Banken hebben drie belangrijke voordelen ten opzichte van fintechstart-ups: klanten, kapitaal en het merk. Wanneer de banken zich realiseren dat ze hun intellectuele eigendommen moeten beschermen, kunnen ze deze voordelen benutten en zich distantiëren van de fintech-beweging.

Banken kunnen veel sneller waarde realiseren dan start-ups. Zij kunnen experimenteren met een groot, trouw publiek, wat de risico’s verbonden aan innovatie beperkt. Een fintechstart-up heeft een minder groot en trouw publiek én beschikt over een kleiner budget, waardoor de kleinste fout al grote gevolgen kan hebben voor het bedrijf.

3. Langzaamaan de bedrijfscultuur cultuur transformeren
Als de banken de deuren tegenover fintech-bedrijven hebben gesloten wat betreft kennis en het delen van ideeën, moeten ze intern innoveren om er zeker van te zijn dat ze vooruit gaan. Maar niet overhaast. Een bank met een gevestigd imago en een grote hoeveelheid klanten heeft veel te verliezen bij abrupte veranderingen. Banken moeten voorzichtig experimenteren met gedragingen en processen die aansluiten bij de start-upbeweging, zonder alles wat ze hebben te riskeren.

Ook moet meer macht gegeven worden aan werknemers door interne processen die creativiteit beperken, te versoepelen. Ervaren werknemers kunnen goede ideeën hebben die het verschil kunnen maken binnen een bedrijf. Hiermee wordt zowel het concurrentievoordeel als de werkomgeving verbeterd. De constante flow van vertrekkende medewerkers naar fintech-bedrijven wordt minder als banken een creatieve en boeiende werkomgeving creëren.

Als banken doorgaan op de manier waarop ze nu bezig zijn, zullen ze een groot deel van de klanten zien vertrekken naar challenger banks en fintech-bedrijven. Echter, als banken durven te veranderen, voorzichtiger zijn met intellectuele eigendomsrechten, gebruikmaken van slimme innovaties en de werknemers meer macht geven, dan kunnen ze het prima redden het komende decennium.

Bron:

Talk Business Magazine

Over de schrijver

Redactie

Dit artikel is geschreven door één van de redacteuren van FinnanceInnovation.nl . Wij zijn dagelijks op zoek naar nieuws en achtergronden over innovaties in de financiële sector. Volg @FinanceInno om op de hoogte te blijven!

Related Articles